Onder het mom van ‘vertel me wat je eet en ik vertel je wie je bent’ beantwoorden creatieven enkele prangende vragen. – Vragen en redactie door Marianne Clason
Mascha Langevoort, eigenaar van Studio M74, heeft een achtergrond in marketingcommunicatie en is daarin gespecialiseerd in zakelijk interieurontwerp. Ze werkt al bijna 20 jaar in duurzame organisaties. Staat altijd aan en denkt in mogelijkheden. Als ze niet werkt, staat ze graag in de keuken te bakken of langs de lijn voetbal te kijken.
Website: m74.nl
Is er een moment dat je wist: dit wil ik als mijn beroep uitoefenen? En zo ja, wanneer was dat?
Ik werk al heel lang als marketingcommunicatie-adviseur, maar ik wilde wat meer doen met mijn creatieve talenten en mijn ruimtelijk inzicht. Dus deed ik een studie binnenhuisarchitectuur. En ik werd daar zo blij van. Ik ging elke week met een big smile naar school. Daar wilde ik meer mee doen!
Ik specialiseerde me in het zakelijk interieur, in het nieuwe werken. Op dit vakgebied ben je veel conceptmatiger bezig. De storytelling in woorden was mij al bekend vanuit de marketingcommunicatie, maar hoe gaaf is het dat je dat dan ook nog echt in beeld, kleur en vorm helemaal rond kunt maken!
Het besef dat interieurontwerp een onderdeel mag zijn van de marketingcombinatie kwam eigenlijk pas het laatste jaar. En dat vind ik superleuk want ik kan in beide vakgebieden heel erg mijn ei kwijt en de combinatie is voor mij dan ook subliem.
Wie is jouw doelgroep of jouw publiek?
Met mijn Studio M74 wil ik ondernemers helpen met het communiceren, het echt letterlijk zichtbaar maken van hun duurzaamheid. En ondernemers is natuurlijk een brede doelgroep. Maar het gaat om een specifieke opdracht: ‘Hey hoi, ik heb de zonnepanelen, ik heb een duurzaam product, maar wat kan ik nog meer doen? Nou, wel veel: Wat ziet de klant wanneer hij/zij een product afneemt, een mail krijgt, een giveaway ontvangt? Maar ook wat ervaart de klant als hij bij de ondernemer binnenkomt? Geeft het interieur dan ook een duurzaam gevoel en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers?
Mijn doel is met marketingcommunicatie te helpen bij het zichtbaar maken van wat de ondernemer doet op het gebied van duurzaamheid. Met als resultaat tevreden medewerkers, een goed positie op de arbeidsmarkt, een verantwoorde zakenpartner en een beter imago.
Bij welke opdracht gaat jouw hart sneller kloppen?
Ik zou wel heel blij worden wanneer ik een nieuw kantoor mag ontwerpen in een oud pand. In plaats van het te slopen en nieuwbouwen, gaat deze ondernemer echt voor behoud. De ondernemer wil het nieuwe werken implementeren en vindt het welzijn van zijn medewerkers belangrijk. Er is veel ruimte bedoeld voor ontmoeting in een fijne groene werkomgeving, waarbij het karakter van het gebouw behouden blijft.
Wanneer ben je tevreden?
Ik ben tevreden wanneer de ondernemer blij is met mijn advies en er echt mee geholpen is.
Samen iets creëren of liever alleen? En waarom?
Ik zeg dan toch samen. Ik kan goed alleen werken, maar ik geloof ook dat een creatie beter kan worden door samen te werken. Sowieso kan een interieurontwerp dat goed moet aansluiten bij de gebruikers niet zonder de input van anderen.
Als alles mogelijk is, met wie zou jij dan eens willen praten over je vak?
Er zijn veel mensen waar ik nog veel van kan leren, ik heb eens een leuk interview gehoord met Odette Ex van Ex interiors. Ik vond haar verhaal heel inspirerend. Maar ik zou ook wel eens willen praten met een ervaren ondernemer. Ik denk dat ik op dat vlak ook nog veel kan leren van andere ervaringen.
Hoe ziet jouw werkplek eruit?
Mijn werkplek is een fijn thuiskantoor. Ik vond net voor corona een hele toffe kast bij de kringloopwinkel. De kleur stond me zo aan, dat ik het kleurpalet hierop aanpaste. In de kast vind je verf- en materiaalstalen, boeken over interieur en inspiratieboeken. Natuurlijk staat er een bureau in met een vaste computer met twee beeldschermen. Verder is er een tekentafel. Hoewel ik tegenwoordig meer digitaal maak, vind ik het inkleuren van een tekening vaak nog wel leuk om te doen.
Welk motto vind jij inspirerend?
In de serie the Queen of the South vind ik wat het karakter Theresa zegt inspirerend: There has got to be another way. Het is wel zo: kijk verder dan het voor de hand liggende. Of het nu over verduurzamen gaat, het materiaalgebruik in een ontwerp, of het ondernemen zelf. En zo zit ik zelf ook wel in elkaar. Ik zie altijd mogelijkheden in iets wat onmogelijk lijkt.
Waar ben je het meest trots op wat je hebt gemaakt of bereikt?
Op het interieurontwerp voor Aeres Hogeschool Almere. De hogeschool verhuisde van het centrum van Almere naar het Floriade-terrein. De studies en het onderzoek bij Aeres Hogeschool Almere gaan over het vergroenen en verduurzamen van de stedelijke leefomgeving. Het nieuwe pand sluit daarbij aan, met allerlei circulaire en duurzame toepassingen. De architect had in het ontwerp ook een basis voor het interieur meegenomen. Mijn opdrachtgever miste echter nog het levendige van de stad in deze basis. Ik mocht het concept ontwikkelen dat dat deel van de identiteit van de hogeschool weergeeft.
Ik maakte de kleurplannen voor de vijf thema’s van de etages. En ik werkte met een projectgroep samen om de wensen en behoeften in beeld te krijgen. Vanwege het duurzame karakter van de school gingen oude meubels mee. Maar er waren ook nieuwe meubels nodig. Daarom koos ik ervoor een deel van het bestaande meubilair te refurbishen, voor een natuurlijkere verbinding tussen oud en nieuw. Ik ontwierp hiervoor zelf een aantal meubelstukken. Voor de invulling van de opdracht onderhield ik de contacten met de leveranciers en ontwerpers voor het refurbishen het meubilair.
Ook ben ik ontzettend trots op mijn betrokkenheid bij twee paviljoens op de Floriade; Circuloco en Plastic Beach House.
Is creatief zijn te leren? En kun je je antwoord toelichten?
Iedereen heeft wel een creatieve kant, maar het is belangrijk om vooral bij jezelf te blijven. Je ontwikkelt je waar je ook goed in bent, want de beloning is dat je blij wordt van het resultaat. Iets doen waar je veel moeite voor moet doen, is een stuk lastiger. Ik heb het zelf ook wel eens ervaren met een cursus. Ik deed dat omdat ik het wilde, omdat ik dacht dat het bij mij paste, maar hoewel de kennis zeker waardevol was, zat er een functie bij waar ik me helemaal niet comfortabel bij voelde. Het heeft me daarna doen nadenken en daar is uiteindelijk interieurontwerp uitgekomen. En dit past perfect bij mij!
Wat doe jij over tien jaar?
In die 10 jaar heb ik met mijn talenten mensen geholpen met het verduurzamen van hun werkomgeving. Wat mij betreft doe ik dat dan nog steeds. En in de tussentijd zal er vast nog wel eens wat veranderen, maar hoe mooi is het dat ik met mijn bedrijf op deze manier kan bijdragen aan een gezondere en duurzamere wereld.
Welke creatieveling (en) volg jij op social media?
Ik ben vooral actief op LinkedIn. Daar volg ik talentvolle, creatieve mensen, die mooie producten ontwikkelen, vernieuwende ideeën hebben en inspirerende verhalen delen.