Onder het mom van ‘vertel me wat je eet en ik vertel je wie je bent’ beantwoorden creatieven enkele prangende vragen. – Vragen en redactie door Marianne Clason

Gert-Jan is architect en constructief ontwerper. Hij ontwerpt graag op het snijvlak van esthetiek en techniek. Dat doet hij met een passie voor organische vormen en constructies. En voor natuurlijke materialen. Hij houdt ervan om met anderen, in co-creatie, van een droom een gerealiseerd project te maken.
Website: Arc2.nl
Is er een moment dat je wist: dit wil ik als mijn beroep uitoefenen? En zo ja, wanneer was dat?
Dat was al in mijn jeugd. Ik vond het leuk om met mijn vrienden in de polder te spelen, vlotten te maken en boomhutten te bouwen. Ook genoot ik van de natuur. Op de middelbare school wist ik dat ik iets in de bouw wilde doen. Tijdens mijn studie aan de Technische Universiteit Eindhoven werd mij al snel duidelijk dat ik zowel affiniteit heb met architectonische vormgeving als constructief ontwerpen. Daarom heb ik een dubbele opleiding gedaan.
Wie is jouw doelgroep of jouw publiek?
Mijn doelgroep wisselt. Zo kan het een dierentuin (Amazonica Dome, Diergaarde Blijdorp) zijn, een bioscoopbezoeker (Filmtheater Hilversum), een particulier met een woondroom (BioHouse Oosterwold), of een overheidsorganisatie die een brug nodig heeft (VlinderBrug N18 Lichtenvoorde)
Hoe ziet jouw creatieve proces eruit?
Het begint met de droom en programma van eisen van de opdrachtgever. Van daaruit ontwikkelt stap voor stap het ontwerp. Van een eerste conceptuele schets tot bouwvergunning met alle details. Daarin houden we rekening met het volgende:
- De droom van de opdrachtgever is het uitgangspunt:Ontwerp met karakter
- Met liefde en aandacht ontworpen voor de gebruiker: Inspirerende ruimte
- Inbreng van alle betrokkenen is van belang: Optimaal resultaat
- Zorgvuldige inpassing in de context
- Beperkingen zijn uitdagingen
- Biobased architectuur: Geïnspireerd door de natuur
Bij welke opdracht gaat jouw hart sneller kloppen?
Bij de vraag voor het ontwerpen en ontwikkelen van een publiek cultureel gebouw of een spectaculaire landmarkbrug. Of een ecologische villa.
Wanneer ben je tevreden?
Als mijn opdrachtgever zichzelf herkent in het unieke karakter van het project. Als het project perfect past in de omgeving, de gebruikers zich geïnspireerd voelen en het project organisch gegroeid lijkt te zijn.
Samen iets creëren of liever alleen? En waarom?
Liever samen. In het ontwerp- en bouwproces is de inbreng van alle betrokkenen van belang om tot een optimaal eindresultaat te komen. Deze inbreng schatten wij op waarde en nemen wij mee in het proces. Hierdoor wordt iedereen uitgedaagd om een bijdrage te leveren aan het project en is daarmee medeverantwoordelijk voor een optimaal resultaat. Zo ontstaat door een constructieve samenwerking een waardevolle synergie, waardoor het geheel meer is dan de som der delen:
- Een ontwerpproces waarin de inbreng van alle betrokkenen telt;
- Een integrale benadering van de ontwerpopgave;
- De architectuur beweegt mee en integreert alle input.
Voor een resultaat waar iedereen tevreden over is, is volgens mij vertrouwen in elkaar en overleg belangrijk. Daarbij schuilt altijd een uitdaging in het zoeken naar de balans tussen de essentie van een ontwerp en de randvoorwaarden van de betrokken partners.
Als iemand volledig overrompeld wordt door de schoonheid van kunst en zelfs bijna flauwvalt of enorm in verwarring is, noemen we dat het Stendhalsyndroom. Bij welk kunstwerk of uiting zou jou dat kunnen overkomen?
Bij de vele prachtige vormen die de natuur rijk is: een oude plataan, een nautilusschep, een tropische bloem…
Hoe ziet een ideale werkdag er voor jou uit?
Ik start met een duik in onze natuurlijke zwemvijver, check mijn mail en doe wat telefoontjes. Ik fiets naar mijn studio om samen met mijn medewerkers te werken aan onze opdrachten.
Als alles mogelijk is, met wie zou jij dan eens willen praten over je vak?
Met Antonio Gaudi, een architect met echt ongelofelijke, organische gebouwen die heel kleurrijk zijn en een prachtige vormentaal hebben. Hoe heeft hij dat voor elkaar gekregen zonder alle moderne hulpmiddelen die we nu hebben? Waardoor werd hij geïnspireerd? Hoe durfde hij zo groot te denken?
Hoe ziet jouw werkplek eruit?
Mijn studio is licht en ruim en kleurrijk. We kunnen er met een team van zes personen werken tussen onze maquettes en tussen foto’s van gerealiseerde projecten.
Heb je creatieve idolen?
Cesar Manrique: ontwerpen in de natuur, Santiago Calatrava: elegante constructies, Pier Luigi Nervi: het krachtenspel in beton gegoten, Buckminster Fuller: spectaculaire geodetische koepels
Waar ben je het meest trots op wat je hebt gemaakt of bereikt?
SpoorwegMuseum omdat het een groot cultureel gebouw is, PoortBrug omdat het mooie organische vormen heeft en het Woluniepaviljoen vanwege de kleurrijke lichtval en meditatieve ambiance.
Is creatief zijn te leren? En kun je je antwoord toelichten?
Voor mij is creativiteit contact maken met mijn innerlijke bron met ideeën en een open mind om deze te combineren met de dromen van mijn opdrachtgevers.
Wat doe jij over tien jaar?
Over tien jaar wordt mijn architectenbureau Arc2 architectuur geleid door de andere partners en hoef ik mij niet meer met de dagelijkse organisatie te bemoeien. Ik richt mij dan enkel nog op de creatieve directie van bijzondere projecten.
Welke creatieveling (en) volg jij op social media?
Ik vind social-media-berichten over de wonderen van de natuur, over het bouwen van domes, over uitvinders en filosofen interessant.