16/11/20217 Minutes

Onder het mom van ‘vertel me wat je eet en ik vertel je wie je bent’ beantwoorden creatieven enkele prangende vragen. – Door Marianne Clason

Wat is de leukste fase van een creatief proces?
Eigenlijk veelal de beginfase (eerste helft): je hebt een klantgesprek waarin een te gek idee of leuke vraag van de klant naar voren komt. Je hoofd begint meteen te ratelen met ideeën. Zo snel, dat je het eigenlijk zelf niet bij kunt houden. Dan start het onderzoeken van het idee en de vraag. Als de tijd het toelaat, dan kun je je helemaal verliezen in het onderzoek. Uitzoeken wat de ontwerpvraag nu eigenlijk betekent (ja, wat betekent energie nu eigenlijk echt?) en losgaan met schetsen van concepten.

Wie of wat heeft jou doen besluiten om dit vak te kiezen?
Als klein kind was ik altijd bezig met creatieve dingen. In de laatste jaren van de havo en tijdens mijn HBO studie Marketing ben ik het vertrouwen in die creativiteit een beetje verloren. Toen ik ging solliciteren op mijn 21e merkte ik dat mijn hart daar toch nog steeds lag. Ik heb de draad weer opgepakt en ben weer volop in het creatieve vak gestapt: ik werd aangenomen op de Kunstacademie en ben gestart op de traffic afdeling op een reclamebureau. Ik voelde me weer thuis en ben nooit meer weggegaan.

Wat vind je een geniaal merk en waarom?
Ik heb er twee en dat gaat meer om het design en de campagnes die ze op een bepaald moment gevoerd hebben.

Muchachomalo had in het najaar van 2012 een geniale campagne Cultures. Daarmee zette zij zichzelf in één klap op de kaart. Sterke fotografie met kleurige bodypaints, gebaseerd op verschillende culturen. Zeer opvallend tussen alle op elkaar lijkende ondergoedreclame.

Mijn tweede is Nike met zijn sterke etalages. Het product wordt iedere keer centraal gezet. Met een minimalistische bijdrage van materiaal en licht wordt de kracht naar het product getrokken. Het geeft hele mooie grafische voorstellingen.

Filmhuis, bioscoop of Netflix?
Netflix, soms een bioscoopje.

Een creatief team bestaat voor mij uit…
Mensen die elkaar alsmaar proberen te inspireren, uit te dagen en weten te waarderen. Denkers en doeners: je hebt ze allebei nodig. Een samenvoeging van mensen die structuur bieden en mensen die volledig los kunnen gaan op een concept.

Online of offline?
Die vraag is best gemeen. Zoals bij veel ontwerpers zit er bij mij een voorliefde voor offline. Je krijgt een tastbaar product in handen. Je kunt het voelen, ruiken, bekijken.
 Maar de ontwikkelingen in online intrigeren mij zo erg, dat ik graag wil ontdekken wat daar mee kan. Wat ik daarin kan betekenen en hoe ik daarmee nieuwe producten kan ontwerpen. Ik ben daarom ook niet vies van een beetje coderen en dagen zoeken naar een oplossing voor een online probleem.

Is er een uitvinding waarvan je wilde dat je het zelf bedacht had?
De stoel. Als de uitvinder van de stoel ooit had geweten dat er zoveel varianten en ontwerpen gemaakt zouden worden… Denk dat je dan best trots kan zijn.

Heb je creatieve voorbeelden, idolen?
De vele grote designstudio’s (grafisch, digitaal, interieur) zijn uiteraard voorbeelden. Maar ik heb eigenlijk één persoon die ik gelijk zou noemen: Rejane dal Bello. Klinkt voor de mensen die mijn achtergrond kennen misschien cliché (ik heb kort les van haar gehad), maar haar drive, talent en persoonlijkheid zijn een groot voorbeeld.

… voorbeelden, foto’s of illustraties?
Daar ga ik niemand mee lastig vallen. Ik heb alleen al 28 verborgen borden op Pinterest bomvol met inspiratie.

Wat wilde je vroeger worden?
Kunstenares. Dat wist ik in de kleuterklas al. Dat is nog best uitgekomen, toch?

Beste tip die je ooit kreeg op jouw vakgebied?
‘Trust in yourself’ en ‘Quality, quality, quality’ (die laatste met een letterlijke stomp op mijn bovenarm).

Creatief zijn is voor jou……
Uh, mijn leven?

Later als je groot bent dan….
Die zou ik graag open willen laten. Ik denk dat creatieve mensen veel ambitie hebben en zich ontwikkelen door de tijd en mogelijkheden die die tijd met zich meebrengt. Waar ik over bijvoorbeeld 20 jaar sta? Geen idee. Ik heb iedere keer zoveel nieuwe ideeën dat ik niet weet waar ik uit zal komen. Ik volg het creatieve pad, maar wel met een enorme doses ambitie.

Waarom het Creative Café?
Ik was al enige tijd lekker bezig als zelfstandig ontwerper. Leuke opdrachten, leuke klanten. Werken aan eigen (technische) ontwikkeling. En bij een aantal opdrachten kon ik samenwerken met andere creatieven. Dit laatste gaf me zoveel energie en je merkt dat je op een andere manier jezelf ontwikkelt dan je dat alleen op je kantoortje doet. Daar moest ik iets mee doen.
Bestaande klanten, maar ook vrienden en familie weten dat ik het leuk vind om kennis te delen en te helpen met vragen op ontwerp/grafisch/web gebied. Dus zij maakten daar ook regelmatig gebruik van. Volgens mij heb ik op een gegeven moment zelfs gepost “vandaag lijk ik wel een grafische helpdesk”. Zouden er niet nog meer mensen zijn die zitten met dezelfde ontwerpvragen? Volgens mij wel.
Dus 1 + 1 = 2. Zo ontstond het idee voor Creative Café. Een plek waar creatieven elkaar aan kunnen vullen, hun kennis kunnen delen en nieuwe ondernemers kunnen ontmoeten.