Onder het mom van ‘vertel me wat je eet en ik vertel je wie je bent’ beantwoorden creatieven enkele prangende vragen. – Vragen en redactie door Marianne Clason
Aurelia Ebbe is designer en trotse eigenaar van La Aurelia design. Het bedrijf ontwerpt kunstige producties op bijvoorbeeld behang, op vloerkleden en op nog veel meer. Dat doen ze zowel voor particulieren als voor het bedrijfsleven.
Website: la-aurelia.com
Is er een moment dat je wist: dit wil ik als mijn beroep uitoefenen? En zo ja, wanneer was dat?
Dat was in de jaren waarin het concept La Aurelia werd geboren, tussen 2013-2015. Ik was al wat jaren zelfstandig ondernemer, runde samen met mijn man een kunstdrukstudio. Hierdoor hadden we flink wat ervaring met het maken van beeldproducties voor kunstenaars. Na jaren met veel plezier voor anderen produceren, ervoeren we beiden dat we op een kruispunt stonden. Gaan we door als servicebedrijf voor de kunstwereld of gaan we onze eigen producties maken en hiermee nieuwe branches bestormen? In dezelfde periode wakkerde mijn liefde voor fotografie, collages, interieur & design opnieuw aan. Alle losse puzzelstukken vielen in elkaar. Na een succesvolle expositie voor zakenrelaties en vrienden, sloegen we deze nieuwe weg van ondernemen in. Oktober 2015, op een grote woonbeurs in de RAI, was de eerste behangrelease een feit! Tegenwoordig is het assortiment uitgebreid met een groeiende collectie behangontwerpen, en meer.
Wie is jouw doelgroep of jouw publiek?
Personen die de massa overstijgen door met lef hun interieur in te richten, vol kleur en karakter. En daarmee naar buiten toe laten zien, wie zij van binnen durven zijn.
Hoe ziet jouw creatieve proces eruit?
Mijn zintuigen maken vaak overuren. Veel wat ik zie, voel, hoor en ruik, sla ik op. Als het mogelijk is, leg ik het vast met mijn camera. Dit komt altijd weer van pas tijdens een van mijn studiomomenten. Mijn digitale workflow is erop ingericht dat er veel tijd, zorg en liefde wordt besteed aan het bedenken, ontwerpen en verfijnen van nieuwe dessins, elementen en patronen. Soms duurt het proces van een ontwerp een jaar. Het wil ook wel eens gebeuren dat ik in vier weken klaar ben. Helemaal afhankelijk van het type ontwerp en mijn eigen wensen. Ik hou van lef. Het is een uitdaging om te vernieuwen, iets van 0 opbouwen met eigen handen en mijn digitale tekentools en brushes.
Bij welke opdracht gaat jouw hart sneller kloppen?
Op dit moment zijn we bezig met 2 hospitality-projecten in Zwitserland en Spanje. In Luzern mogen wij voor het voor het Hato restaurant diverse op maat gemaakte behangdessins leveren. Eerder hebben wij dit voor een ander filiaal van Hato ook mogen doen, dit is echt enorm sfeervol geworden! In Spanje worden op dit moment diverse decor-items gemaakt met onze designs en materialen. Unieke lampen, tafels en kunststukken, allemaal met een La Aurelia-touch. Deze items worden toegepast in diverse luxe bars en restaurants. Van dit soort opdrachten word ik super-enthousiast en gaat mijn hart zeker sneller kloppen!! Het laat ook zien welke samenwerkingen wij kunnen aangaan en managen.
Wanneer ben je tevreden?
Als ik een persoonlijk bericht ontvang van een blije klant. Heel fijn om terug te zien hoe een La Aurelia design het interieur heeft omgetoverd van grijs en kil naar kleurrijk, warm en persoonlijk.
Ik maak gebruik van diverse stijlen en laat ik me niet persé beïnvloeden door de laatste trends. Ook creëer ik spannende composities, zoals stoer barok, antiek-industrieel, oosters & robuust. Het mag qua stijl best wel een beetje clashen vind ik, zo blijft een ontwerp spannend en interessant om naar te kijken, zelfs als deze al een poosje aan de wand hangt. Zo gebeurt het regelmatig dat een klant een ruime tijd na aankoop mij vertelt dat er weer een nieuw detail in het ontwerp is gespot. Echt gaaf om te horen, want dan weet ik dat een ontwerp geslaagd is. Dat het een emotie teweegbrengt, tot de verbeelding spreekt en zelfs grenzen van cultuur en taal overschrijdt.
Samen iets creëren of liever alleen? En waarom?
In principe creëer ik alleen, lekker in mijn eigen creatieve bubbel, mijn eigen wereld. Maar de laatste release van collectie Boutique Mood was een co-productie van mijn man en mijzelf!
Als iemand volledig overrompeld wordt door de schoonheid van kunst en zelfs bijna flauwvalt of enorm in verwarring is, noemen we dat het Stendhalsyndroom. Bij welk kunstwerk of uiting zou jou dat kunnen overkomen?
Jaren geleden bezocht ik de tentoonstelling Rembrandt-Caravaggio. Twee grote genieën in de schilderkunst, beroemd om hun dramatische licht en geweldige realisme. Deze bijzondere expositie heeft toen enorme indruk op mij gemaakt. Ik viel gelukkig niet flauw en kreeg ook geen hartkloppingen. Maar dit was wel de eerste keer dat ik tot tranen toe geroerd werd door de schoonheid van de schilderkunst van deze twee grootmeesters.
Als alles mogelijk is, met wie zou jij dan eens willen praten over je vak?
Met mijn ouders. Zij zijn beiden helaas vroeg overleden, hierdoor hebben ze nooit de groei in mijn creatieve ondernemerschap mee kunnen maken. Het lijkt mij geweldig om ze een dagje op sleeptouw te nemen, en ze bij te praten over alle mooie ontwerpen, projecten en mijn persoonlijke ontwikkeling. In gedachten zie ik het al helemaal voor me: de trotse twinkeling in hun ogen, de schaterlach van mijn moeder als ze hoort dat ze toch vernoemd is (zij heette ook Aurelia) en mijn vader zou stil genieten en zeggen dat hij het vakwerk vindt… Beiden waren muzikaal, in mijn moeders familie zaten kunstenaars en aan vaders kant het technische en doortastende.
Hoe ziet jouw werkplek eruit?
Mijn werkplek waar ik creëer is een combinatie van gezellig-nostalgisch chique. Zo staat er een groot wit buro met mijn geliefde iMacs, en allerlei (digitale) teken- en schrijfspullen. Een kop koffie en een fles water mogen uiteraard niet ontbreken. Naast mijn bureau staat een hoge kast vol met stalen en materialen. Aan de muur hangt uiteraard een La Aurelia behang. Ook staat er een oud, antiek kastje met hierin wat persoonlijke items, zoals een beeldje uit mijn ouderlijk huis met hierop een gebed, mooie & inspirerende boeken, kaarsen en wierrookjes. En ook is er een plekje voor mijn awards en prijzen, die ik afgelopen jaren in ontvangst mocht nemen.
Ik heb ook een werkplek buiten de deur. Elke week geef ik adviezen vanuit mijn showroom in Culemborg. Ik ben daar gevestigd in het ETC Design Center, een vakbranche inkoopcentrum voor het hoge segment. Ik noem het onze Brand Boutique, omdat daar alle producten van La Aurelia te zien zijn. Onze klanten worden daar echt ondergedompeld in kleur en sfeer, met diverse wandpresentaties, een stalenkast, en diverse stijlvolle settings. Een heerlijke stek! Ik nodig jullie graag uit om daar met mij af te spreken voor een nadere kennismaking.
Heb je creatieve idolen?
Zeker, diverse creatievelingen met verschillende achtergronden en disciplines. Van muziek, koken, tot aan fashion, interieur of kunst. Zoals ik eerder vertelde kan ik enorm genieten van het werk van Rembrandt van Rijn en Caravaggio. Maar ik kan ook erg geïnspireerd worden door bijvoorbeeld muziek van Bach, Iona of Hans Zimmer, of door designers Iris Apfel, Coco Chanel en Joanna Gaines. Of door het heerlijke kookwerk van Yotam Ottolenghi. Al deze mensen inspireren mij met hun leefwijze, doorzettingsvermogen, mindset en creatief werk.
Waar ben je het meest trots op wat je hebt gemaakt of bereikt?
Dat ik in 2015 als autodidact puur op wilskracht, durf en lef mijn creaties onder de naam La Aurelia aan de wereld introduceerde. Dat jaar heeft alles voor mij veranderd en bracht alles in een stroomversnelling. Een jaar later werd ik gekozen tot Flevolandse Zakenvrouw van het jaar, een absolute kers op de taart van mijn creatieve en zakelijke avontuur. En een mooie duw in de rug om steeds verder te gaan met waar je in gelooft.
Is creatief zijn te leren? En kun je je antwoord toelichten?
Ik denk dat iedereen geboren wordt met een ‘creatieve ik’. Alleen zijn we deze in het proces van volwassen worden soms kwijtgeraakt. Als je bijvoorbeeld een klein kind een kleurpotlood en een stuk papier geeft, verschijnen er al snel de leukste en meest fantasierijke creaties op papier. Geef een volwassen persoon een kleurpotlood en er ontstaat eerst een proces vertwijfeling, of zelfs schaamte: ik kan het niet goed of ik durf dat niet. We zijn gaan denken met het hoofd in plaats van het hart, en dat maakt het erg lastig! En natuurlijk hoeven we niet allemaal een Rembrandt van Rijn te zijn. Maar ik geloof zeker dat we allemaal op onze eigen manier een creatieve flow hebben. En moedig het zeker aan om dit verder te ontdekken.
Wat doe jij over tien jaar?
Mijn droom is om een hybride-werkend ondernemer/designer te zijn. Ik werk dan deels vanuit een fijn huis in een zonnig land en deels vanuit Nederland. Wellicht schrijf ik dan een boek, of pak ik de muziek weer op, in combinatie met inspirerende gasten-weekendjes. Zoveel leuke ideeën, nu al zin in!!