26/08/20236 Minutes

BNO Creative Café organiseert een aantal keer per jaar avonden voor en door ontwerpers in Almere en 't Gooi. Raak geïnspireerd door presentaties van gevestigde ontwerpbureaus en nieuw talent, en ontmoet je collega’s in een gezellige informele setting. De avonden zijn voor iedereen die geïnteresseerd is in het ontwerp vak.

Op vrijdag 29 september gaan we opnieuw live in Almere! Dit keer staat het thema “Ontwerpen in het tijdperk van AI” centraal, met inspirerende sprekers Maarten van Enkhuizen, Rodger Werkhoven en Jordi Vreeling.

Kom inspiratie opdoen en ontmoet ontwerpers en creatieven! Je bent van harte welkom vanaf 19.00 uur bij het event atelier in Almere. Het inhoudelijke programma start om 19.30 uur.

Het programma

Al vele jaren maken we gebruik van AI (Artificial Intelligence) in ons werk en ons dagelijks leven. Dit varieert van kleine toepassingen zoals autocorrectie tot meer voor de hand liggende toepassingen, zoals het bedienen van slimme lampen in je huis. Met de openstelling van Midjourney en ChatGPT ging het in ons vakgebied ineens hard. Dit heeft geleid tot discussies over de toekomst van ons vak als ontwerpers. Gelukkig is de bezorgdheid hierover enigszins afgenomen, en zijn we nu actief op zoek naar de mogelijkheden die AI ons te bieden heeft. Dit is precies waar onze volgende BNO Creative Café-avond over gaat: Ontwerpen in het tijdperk van AI. Hoe kunnen we AI in ons voordeel gebruiken? En waar moeten we op letten met betrekking tot (auteurs)rechten?

Sprekers

Maarten van Enkhuizen
Senior brand designer met focus op digital / Exploring AI. Creative Lead bij Blue Field Agency




Maarten van Enkhuizen werkt als ontwerper op het snijvlak van spannende visuele identiteiten, merkpositioneringsuitdagingen en complexe websites en platforms met aandacht voor functionaliteit, detail en verfijning. Als Creative Lead bij het Amsterdamse Blue Field Agency werkt hij samen met zijn team aan precies dát wat zijn klanten nodig hebben om hun bedrijf te laten groeien en dit te vertalen naar de juiste inhoudelijke en visuele oplossingen.

De komst van AI werd bij Blue Field Agency al snel opgemerkt. Het werd duidelijk dat creëren met behulp van AI onvermijdelijk is. Begin 2023 besloten ze dit vraagstuk goed onder de loep te nemen en er in co-creatie met AI een merk mee te ontwikkelen. 

 

“Om te testen in welke mate AI ons kan helpen bij het creëren van een merk hebben we onszelf de opdracht gegeven een duurzaam outdoor schoenenmerk voor vrouwen te ontwikkelen. Hierbij hebben we het proces doorlopen van o.a. een inhoudelijk onderzoek zoals concurrentie, doelgroep en merknaam. De conceptuele richting met aanzet tot logo, visuele stijl en beeldconcept. En uitingen zoals collateral, website, verpakkingen en campagnemiddelen. Bij iedere stap van het proces hebben we geprobeerd zoveel mogelijk uit AI-tools zoals ChatGPT en Midjourney te halen en hebben uiteraard, waar nodig, onze gebruikelijk tools ingezet”

 

Jordi Vreeling
Jurist bij BNO

Jordi Vreeling is jurist bij de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) en heeft zijn expertise toegespitst op het complexe terrein van het auteursrecht en AI. Naast het verstrekken van juridisch advies aan de ontwerpers en bureaus die zijn aangesloten bij de BNO, richt hij zich op juridische vraagstukken die voortvloeien uit het gebruik van AI. Als actief lid van de werkgroep AI van de Federatie Beeldrechten, draagt hij bij aan de ontwikkeling van inzichten en standpunten.

“AI zet het auteursrecht op zijn kop en verandert de ontwerpwereld. Voor ontwerpers is het van cruciaal belang hierop te anticiperen en nieuwe kansen te omarmen. Mijn doel daarbij is om ontwerpers te voorzien van heldere juridische kaders, waardoor ze op een verantwoorde manier gebruik kunnen maken van AI. Daarnaast span ik mij in om rechtvaardige oplossingen te vinden voor ontwerpers waarvan hun werken ongeoorloofd worden gebruikt door AI-tools.”

 

Rodger Werkhoven
Executive Creative Director IO Campus Amsterdam, Independent Creative Director | Speaker | Generative AI & Creativity bij OpenAI

Rodger Werkhoven is een ervaren creatief directeur in Amsterdam met meer dan 30 jaar ervaring. Hij heeft samengewerkt met merken zoals DDB, Ogilvy, BBDO, McCann, Havas en WPP, en heeft prijzen gewonnen op festivals zoals The Cannes Lions en EFFIE Awards. Werkhoven experimenteert met AI-modellen en adviseert de creatieve industrie over verantwoord gebruik van AI.

In het voorjaar van 2022 werd Werkhoven uitgenodigd door OpenAI – tijdens de ontwikkeling van hun generatieve AI-modellen – om te experimenteren en te helpen bij het verbeteren ervan, met als doel oplossingen te vinden voor biaskwesties. Dit leidde uiteindelijk tot de succesvolle lancering van DALL•E 2, gevolgd door de lancering van ChatGPT.

Sinds februari 2023 is hij Executive Creative Director bij iO en mede-oprichter van CollaborAitors, bekend om ’s werelds eerste AI-gegenereerde, AI-geanimeerde en AI-vertelde korte film.

 

Tickets

Toegang is gratis voor BNO-leden. Niet leden betalen slechts 5 euro. Let op: er is slechts een beperkt aantal plaatsen.
Geen BNO-lid? Geen probleem. Iedereen is welkom!